De Stichting Charlois aan de Vliet is blij met het gebiedsambitie document Zuidrand Oud Charlois. De gemeenteraad bespreekt het deze week.
De Stichting werkt al 15 jaar aan de verbetering van de Vliet op basis van de bewonerswensen die zijn neergelegd in de Visie Boergoensevliet en nieuwe wensen die zijn opgehaald tijdens bewonersbijeenkomsten in juni 2022. Zaken doen met de gemeente betekent ook een lange adem hebben. Enkele resultaten worden nu zichtbaar in de gebiedsambitie.
- De ontsluiting van de Wielewaal aan de zuidkant op de Korperweg gaat nu zeer waarschijnlijk door. Die toezegging kregen we in 2014 van de gemeenteraad. Daarmee worden de Kromme Zandweg en de Boergoensevliet als ontsluitingwegen voor de Wielewaal ontlast.
- De gemeente wil de parkfunctie aan de zuidrand van de wijk versterken door het Zuiderpark als het ware door te trekken tot aan de Waalhaven. Daarvoor heeft de Stichting altijd gepleit met de tekst “Maak van de Kromme Zandweg weer een echte zandweg”. De gemeente stelt nu voor hier een autoluw gebied te maken.
- De gemeente wil ook het openbaar vervoer verbeteren op een manier die we al in 2014 hebben voorgesteld door tramlijn 2 door te trekken richting Slinge. De gemeente noemt twee opties: naar het toekomstige metrostation Charloisse Poort bij de Groene Kruisweg of doortrekken over de Slinge richting Lombardijen. Beide doen kan natuurlijk ook een optie zijn wat ons betreft.
- De Stichting neemt ook deel in het participatietraject voor een Verkeerscirculatieplan Charlois Noord. Dat plan gaat over meer dan Oud-Charlois en de Wielewaal. Ook verkeersvraagstukken van de Tarwewijk en Carnisse worden in dat verkeersplan meegenomen. De intentie is om de wijk vriendelijker te maken voor voetgangers en fietsers en om het sluipverkeer buiten de wijk te houden. Daarvoor bestaan al diverse ideeën in de wijk zoals ons tienpuntenplan voor een autoluwe wijk en het idee om van de Wolphaertsbocht een soort ramblas te maken, een plek waar je veilig en lekker kunt wandelen en fietsen.